RTÜK Başkanı Fatih Karaca: “Raytingleri RTÜK ölçmeli”
Yayın tarihi : 14/04/2003 00:00
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) Başkanı Fatih Karaca, rayting ölçme sistemindeki yanlışlıklardan dolayı, Türk televizyonlarında çoğunlukla belli bir kesime hitap edebilecek, topluma hiçbir şey vermeyen yoz programlara yer verildiğini söyledi.26 yıl önce mezun olduğu TED Ankara Koleji'nin ''Söyleşi Günleri''ne konuk olan Karaca, seviyeli programların yeterince yayınlanmadığını belirtti. Fatih Karaca, rayting işinin RTÜK'e ait olduğunu her zaman savunduklarını ancak bu görevi RTÜK'e veren ilgili kanunun 29. maddesinin Anayasa Mahkemesi'nin önünde bulunduğunu kaydetti. Karaca, bu maddenin netliğe kavuşmasından sonra RTÜK'ün bu konudaki çalışmaları başlatacağını bildirdi.
“MEDYANIN ROLÜ ARTACAK”
Öğrencilere Üst Kurul'un işleyişi ve radyo ve televizyon yayıncılığı hakkında bilgi veren Karaca, Türkiye'nin geleceğinde medyanın rolünün çok daha artarak devam edeceğini söyledi.
Bugün artık medyanın yasama, yürütme ve yargıdan sonraki dördüncü kuvvet olmadığı, zaman zaman da birinci kuvvet haline geldiğinin bir gerçek olduğunu ifade eden Karaca, zaman zaman medyanın yaptığı haksızlıklarından kendisinin de şikayetçi olduğunu söyledi. Karaca, ''Medya dünyası maalesef son döneme baktığımızda sınıfta kaldı, kendisinden beklenenleri yerine getiremedi'' diye konuştu. Karaca, bunun böyle devam etmeyeceğini, çok iyi yetişen bir gençliğin bütün bunlara el koyacağına inandığını ifade ederek, öğrencilere gelecekteki iş seçimlerinde medya dünyasını da tercihleri arasına koymalarını tavsiye etti.
''MEDYA DOĞRULARI AKTARMALI''
Bir öğrencinin ''Medyanın sınıfta kaldığını söylediniz. Medyadan tam olarak ne gibi görevler bekliyorsunuz?'' sorusu üzerine, Karaca, ''Medyanın özellikle doğruları halka olduğu gibi anlatma görevi var'' dedi. Medyanın zaman zaman yorumla haberi birbirine karıştırdığını kaydeden Karaca, ''Zaman zaman bu yorumlar, medya kuruluşunun o günkü duruşuna, siyasi iktidarlarla olan ilişkisine göre değişebildi. Bu yönüyle tabii medyanın iyi bir sınav vermediği söylenebilir'' dedi. Karaca, yayın kuruluşlarının çok daha kaliteli yayınlarla da rayting alabileceğini vurgulayarak, Discovery Chanell'ın çok ölçülü ve seviyeli belgesel programları nedeniyle çok izlendiğini hatırlattı.
''HALK TEPKİ GÖSTERMELİ”
Yayın kuruluşlarının hiç kamuoyu araştırmaları veya anket yaptırmadıklarına dikkati çeken Karaca, halkın da beğenmedikleri yayınlar hakkında seslerini çıkarmaları gerektiğini ifade etti. Karaca, ''Yayınları nedeniyle önlerine siyah çelenk konulan bir televizyon hatırlıyor musunuz? Oysa halkın tepkisini göstermesi son derece doğaldır. Ben böyle bir tepki hatırlamıyorum'' diye konuştu.
Karaca, bir öğrencinin ''Siyasetçilerin medya kuruluşlarına sahip olmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?'' sorusuna karşılık, ''Bugün en zor soruyu sen sordun'' diyerek espri yaptı. Bugün medya kuruluşlarına kimin sahip olduğu veya kimin kontrol ettiğinin değil, ekrana yansıyanların önemli olduğunu vurgulayan Karaca, ''Bugün belki bir siyasetçinin bir televizyona sahip olması tartışılabilir. Ama bu kuruluşlarının sahipleri her kimlerse, önemli olan o yayının içeriği ve konumudur'' dedi.