“Daha yapacak çok işimiz var...”
Yayın tarihi : 08/10/2002 00:00
4502 sayılı kanunla kurulan ve 27 Ocak 2002 tarihinde ikinci kuruluş yılını dolduran Telekomünikasyon Kurumu’nun Üst Kurul Başkanı Fatih Mehmet Yurdal, “Sektörümüzdeki önemli bir boşluğu dolduran kurumumuzdan daha çok şey beklenmektedir. Önümüzde yapılacak çok iş var, tüm gücümüzle çalışmamız ve Telekomünikasyon Kurumu’nu hak ettiği yere getirmemiz” gerekiyor dedi. Yıllardan beri ülkemizin telekomünikasyon sektörüne duyduğu ihtiyaç üzerine çıkan ve 4502 sayılı kanun ile kurulan Telekomünikasyon Kurumu’nun, sektördeki önemli bir boşluğu doldurduğuna dikkat çeken Yurdal, kanun çıkana kadar Telsiz Genel Müdürlüğünün ilgi alanına giren Radyokomünikasyon Regülasyonu ile ilgili konuların tamamı, Türk Telekomünikasyon A.Ş.’nin uhdesindeki Telekomünikasyon regülasyonu ile ilgili konular ve Ulaştırma Bakanlığı’nın sorumluluk alanına giren bazı konuların Telekomünikasyon Kurumu bünyesine verildiğini ve geçtiğimiz günlerde çıkarılan 4673 sayılı kanun ile telekomünikasyon hizmetlerine lisans verme yetkisinin Telekomünikasyon Kurumu’na devredilmek suretiyle sorumluluk ve yetkilerinin son derece genişletildiğine de dikkat çekti.
Kuruluştan bu yana geçen süre içerisinde Telsiz Genel Müdürlüğü’nden gelen personele katılan az sayıda yeni personel ile birlikte yoğun çalışmalar sonucu kurumun belirli bir seviyeye geldiğini söyleyen Yurdal, “Ancak tabii ki önümüzde yapılacak çok iş var daha. Sektörün gözü üzerimizde ve bizden çok şey bekleniyor. Kurumumuzun ayrıcalığını, bizlere sağladığı imkanları ve ülkemizin içinde bulunduğu sıkıntıları da dikkate alarak var gücümüzle çalışmamız ve Telekomünikasyon Kurumu’nu hak ettiği yere getirmemiz gerekmektedir” diyerek çalışmalarına aynı hızla devam edeceklerini de belirtti.
Bu yıl yapacakları çalışmalar için 2002 Yılı İş Planı’nı hazırlarken ülkemizin uluslararası yükümlülükleri ile Uluslararası Telekomünikasyon Birliği ITU’nun stratejik planı ve hedefleri, sektörde tekelin kaldırılması, oluşacak rekabetçi ortamda gerekli düzenlemelerin yapılması, tüketici hak ve menfaatleri, AB direktiflerine uyum süreci, sektördeki gelişmeler ve eğilimleri dikkate alan Telekomünikasyon Kurumu, 2002 Yılı İş Planı ile kurumlarının temel proje ve faaliyetleri belirleyerek, kaynakların etkin ve verimli kullanılmasını, icracı birimlerin koordineli ve uyumlu çalışmasını, yapılan çalışmaların sonucunun geri-besleme yöntemiyle analiz edilmesini ve bu şekilde uygulamada karşılaşılabilecek muhtemel sorunların çözümü amaçlıyor.
Telekomünikasyon Kurumu kuruluşundan bugüne neler yaptı?
Telekomünikasyon Kurumu 27 Ocak 2000 tarih ve 4502 sayılı yasa ile kuruldu ve 15 Ağustos 2000 tarihinde faaliyetlerine başladı.
22 Kasım 2000 tarihinde Telekomünikasyon Kurumu İhale Yönetmeliği, 24238 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi.
21 Aralık 2000’de Telekomünikasyon Kurumu Telekomünikasyon Uzman Yardımcılığı ve Telekomünikasyon Uzmanlığı Sınav, Görev, Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliği 24267 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi.
Telekomünikasyon Kurumu Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği, 24 Aralık 2000 tarih ve 24200 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi.
ABD Regülasyon Otoritesi FCC ile 01 Aralık 2000- 01 Aralık 2001 tarihlerini kapsayan, telekomünikasyon düzenlemelerinde karşılıklı işbirliği protokolü imzalandı.
Telekomünikasyon Kurumu Personel Yönetmeliği, 27 Ocak 2001 tarih ve 24300 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Aynı tarihli gazetede ayrıca Telekomünikasyon Kurumu Sicil ve Disiplin Amirleri Yönetmeliği de yayınlanarak yürürlüğe girdi.
01.02.2001 tarihinde ülkemizin ITU (International Telecommunication Union-Uluslararası Telekomünikasyon Birliği) ve CEPT (European Conferance of Postal and Telecommunications Administrations-Avrupa Posta ve Telekomünikasyon Birliği) gibi uluslararası kuruluşlarda temsil edilmesine ilişkin olarak, ilgili kurumlararası görev, yetki ve sorumlulukların dağılımı ile bu kuruluşlara ödenecek yıllık katkı paylarının ve bütçe dışı ödemelerin ne şekilde ödeneceğine ilişkin usul ve esasları içeren önceki protokollerin geçerliliğini yitirmesi ve diğer Uluslararası Kuruluşlardan görev ve sorumluluk alanımıza giren konular kapsamında; ITU ve CEPT Protokolleri yeniden düzenlendi.
Telekomünikasyon Kurumu’nun Teşkilat ve Görevleri ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik, 17 Şubat 2001 tarih ve 24321 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi.
Telekomünikasyon Kurumu’nun düzenlediği “I. Ulusal Telekomünikasyon Düzenlemeleri Sempozyumu” 14 Mart 2001 tarihinde gerçekleştirildi.
Telekomünikasyon Hizmetleri Yönetmeliği, 28 Mart 2001 tarih ve 24356 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi.
406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun 4502 sayılı Kanun ile değişik 10’uncu maddesi uyarınca, Ulusal Roaming ile İlgili Anlaşmazlıklarda Uygulanacak Uzlaştırma İşlemine İlişkin Usul ve Esasların belirlenmesine yönelik çalışmalar 11.04.2001 tarihinde tamamlandı. İşletmecilerin roaming konusunda, kendi aralarında anlaşamamaları halinde, bu usul ve esaslar anlaşmazlıkların çözümü için uygulanacak.
UMTS lisanslarının verilmesi ile ilgili teknik rapor hazırlanarak 25.04.2001 tarihinde T.C. Ulaştırma Bakanlığı’na sunuldu.
Dünyadaki telekomünikasyonu düzenleyen ve denetleyen Kurumlara “ Frekans Planlaması Yönetimi” konusunda danışmanlık yapacak, onlara bu konularda tavsiyelerde bulunacak ve yol gösterecek olan G-REX Projesi konu başlıklarından Frekans Planlama Yönetimi Başkanlığı’na 08.05.2001 tarihinde, Telekomünikasyon Kurumu Kurul Başkanı Fatih Mehmet Yurdal seçildi. Proje kapsamında kurum çeşitli ülkelerin konuyla ilgili gönderdiği sorulara cevap verildi ve bu konuda yardımcı olundu.
Tarifeler Yönetmeliği Taslağı hazırlandı ve Telekomünikasyon Kurumu web sitesinde 18 Mayıs 2001 tarihinde görüşlere açıldı.
Telekomünikasyon Kurumu’nun daveti üzerine, Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU)’nun telekomünikasyon sektörü bünyesinde kurulmuş bulunan “Uydu Konusunda Sektörlerarası Koordinasyon Grubu”(ICG/SAT)’ nun toplantısı 26-28 Haziran 2001 tarihlerinde Ankara’da yapıldı.
Temmuz- 10 KHz-60 GHz Frekans Bandında Çalışan Sabit Telekomünikasyon Cihazlarından Kaynaklanan Elektromanyetik Alan Şiddeti Limit Değerlerinin Belirlenmesi, Ölçüm Yöntemleri ve Denetlenmesi Hakkında Yönetmelik, 12 Temmuz 2001 tarih ve 24460 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi.
Telekomünikasyon Kurumu ile Telekomünikasyon hizmeti veren işletmeciler ( Türk Telekom, Turkcell, Telsim, Aria ve Aycell ) arasında Görev, GSM Görev ve İmtiyaz Sözleşmeleri 23 Temmuz 2001 tarihinde imzalandı.
Türk Telekomünikasyon A.Ş. Tarifelerinin Telekomünikasyon Kurumu Tarafından Onaylanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Belirlenerek 23 Temmuz 2001 tarihinden itibaren uygulamaya konuldu.
Tarife Yönetmeliği Kurul tarafından onaylanarak, yayınlanmak üzere Başbakanlığa gönderildi.
10 KHz-60Ghz Frekans Bandında Çalışan Sabit Telekomünikasyon Cihazlarından Kaynaklanan Elektromanyetik Alan Şiddeti Limit Değerlerinin Belirlenmesi, Ölçüm Yöntemleri ve Denetlenmesi Hakkında Yönetmelik ile ilgili olarak, kuruluşlara yetki verilmesi hususunda hazırlanan tebliğ Kurul tarafından onaylanarak yayınlanmak üzere Başbakanlığa gönderildi.
11 Ocak 2002 tarihinde Türk Telekomünikasyon A.Ş. Tarifelerine Tavan Fiyat Yönteminin uygulanmasına yönelik usul ve esaslara ilişkin Tebliğ, 24637 sayılı Resmi Gazetede yayımlandı.
2. Tip Telekomünikasyon Ruhsatı ve Genel izin verilmesine ilişkin Usul ve Esaslar hakkında tebliğ 04 Şubat 2002 tarih ve 24661 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Böylece 2. tip telekomünikasyon hizmetleri vermek isteyen işletmecilerin başvurularının kabul edilmesine 04 Şubat 2002 tarihi itibarı ile başlandı.
Telekomünikasyon Kurumu’nun şu anda sürdürdüğü çalışmalar neler?
Radyo ve televizyon dahil her türlü yayının belirlenmiş emisyon noktalarından yapılmasını teminen, ortak anten sistem ve tesislerinin temel standartları ile kurulma, kullanma ve ölçme esaslarını içerecek yönetmelik taslağının hazırlanması, Frekans Tahsis Usul ve Esaslarıyla ilgili el kitabı hazırlık çalışmaları, Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde mevzuata yönelik uyumlaştırma çalışmalarını yapmak ve mevzuat hazırlamak, lisans rejiminin hazırlık çalışmaları, lisanslarla ilgili asgari değerlerin tespit edilerek, Bakanlar Kurulu’na sunulması, lisanslara ilişkin asgari değerler belirleninceye kadar geçerli olmak üzere ivedilikle telekomünikasyon ruhsatı ve genel izin verilmesi çalışmaları, ulusal numaralama planının hazırlanması, sabit ve mobil telekomünikasyon şebekelerinde hizmet kalitesi parametrelerinin belirlenmesi ve denetlenmesine yönelik düzenlemenin yapılması, 18-27 Mart 2002 tarihlerinde İstanbul’da ülkemizin ev sahipliğinde yapılacak ITU Dünya Telekomünikasyon Kalkınma Konferansı’na (WTDC-2002) yönelik çalışmalar, AB mevzuatı uyum çalışmaları (AB Genel Sekreterliği koordinatörlüğünde), Türk Uzay Kurumu Kuruluşuna (TUK) ilişkin taslak yasa tasarısı çalışmaları, (Hava Kuv. Komutanlığı koordinatörlüğünde) Arabağlantı Yönetmeliği çalışmaları, Standart Referans Arabağlantı Tarifesi ( SRAT ) çalışmaları, Rekabet Kurumu ile yapılacak işbölümü protokolü hazırlık çalışmaları, Telli Sistemlerin test ve ölçümleri için TSE ile protokol yapma hazırlık çalışmaları, baz istasyonları ile ilgili olarak Çevre Bakanlığı ile protokol yapma hazırlık çalışmaları sürdürülüyor.
Ayrıca, Avrupa Posta ve Telekomünikasyon Birliği CEPT’in yeniden yapılanmasına paralel olarak Avrupa Telekomünikasyon Regülasyon Komitesi-ECTRA ve Avrupa Radyokomünikasyon Komitesi-ERC’nin birleşerek tek bir Komite (Elektronik Haberleşme Komitesi-ECC) altında toplanmasına ve ECC’nin ilk toplantısının 12-16 Kasım 2001 tarihleri arasında Telekomünikasyon Kurumu’nun ev sahipliğinde ülkemizde yapılması kararlaştırıldı. Kurum, bu toplantı ile ilgili hazırlıklarına da devam ediyor.
Kurumun görevleri neler?
Telekomünikasyon Kurumu’nun başlıca iki görevi; Telsiz Kanunu ile Telgraf ve Telefon Kanunu’nda belirtilen genel esaslar çerçevesinde, telekomünikasyon alanında gerekli planları hazırlamak ve Ulaştırma Bakanlığı’na sunmak ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlar ile gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerinin bu konudaki faaliyetlerine nezaret etmek ve telekomünikasyon alanında, üniversiteler ve imalatçı kuruluşlarla işbirliği yaparak teknolojideki gelişmeleri takip etmek, telekomünikasyon alanında yerli üretimi ve uluslararası faaliyetlere katılımı desteklemek. Kurumun önemli diğer görevleriyse şöyle:
Kanun uyarınca yapılan uygulamaları takip ve kontrol etmek, incelemek, değerlendirmek ve Ulaştırma Bakanlığınca lüzum görülen konularda Haberleşme Yüksek Kurulu'na bilgi sunmak,
Her nevi frekans planlama, tahsis ve tescil işlemlerini takat ve yayın sürelerini de göz önünde tutarak uluslararası kuruluşlarla işbirliği de yapmak suretiyle yürütmek,
Usulsüz, kaçak yayınlar ve enterferanslar ile ilgili işlemleri yürütmek,
Türkiye'de kurulu sermaye şirketleri tarafından yürütülecek telekomünikasyon hizmetleri ve altyapısı ile ilgili olarak Ulaştırma Bakanlığı tarafından imzalanacak imtiyaz sözleşmelerine ve verilecek telekomünikasyon ruhsatlarına ilişkin görüş bildirmek, genel izin hazırlanmasına ilişkin Bakanlığa öneri götürmek, anılan imtiyaz sözleşmesi ve telekomünikasyon ruhsatlarının hüküm ve şartlarının uygulanmasını ve genel izinlere uygunluğu denetlemek, bu hususta gerekli tedbirleri almak,
Telekomünikasyon hizmetlerinden ve altyapısından yararlanacak kullanıcılara ve telekomünikasyon şebekeleri arasındaki ara bağlantılar bakımından diğer işletmecilere uygulanacak ücret tarifelerine ve sözleşme hükümlerine ve teknik hususlara ilişkin genel kriterleri ve görev alanına giren diğer konularda uygulama usul ve esaslarını belirlemek, tarifeleri incelemek, değerlendirmek, gerekenleri onaylamak ve bunların uygulanmasını izlemek,
Telekomünikasyon hizmetleri ve altyapısı ile ilgili olarak işletmecilerin ve bu alanda kanuna uygun olarak ticari faaliyet içinde bulunanların, hizmetlerin yürütülmesi, altyapının işletilmesi ve çeşitli telekomünikasyon teçhizat ve cihazları üreten veya satanların bu hizmet ve faaliyetlerini Türkiye dahilinde tam bir rekabet ortamı içinde gerçekleştirmelerini sağlamak, teşvik edici tedbirleri almak,
Telekomünikasyon alanında kullanılacak her çeşit sistem ve cihazlar için yurt içinde ve yurt dışındaki ilgili kuruluşlarla işbirliği yaparak ve en son gelişmeleri de göz önünde bulundurarak, imalat ve kullanıma esas teşkil eden performans standartlarını tespit etmek, bunları uygulamak,
Telekomünikasyon hizmetleri ve altyapının işletimi ile ilgili olarak görev alanına giren konularda yönetmelik çıkarmak diğer idari işlemleri yapmak; işletmeciler, aboneler, kullanıcılar ve Türk telekomünikasyon sektörünü etkileyen tüm gerçek ve tüzel kişilerin ilgili mevzuata uymasını denetlemek, bu hususta ilgili makamları harekete geçirmek ve gereken hallerde kanunlarda öngörülen yaptırımları uygulamak,
Radyo ve televizyon dahil her türlü yayınların belirlenmiş emisyon noktalarından yapılabilmesini teminen, ortak anten sistem ve tesisleri kurulması ile ilgili usul ve esasları tespit etmek,
Telsiz Kanununun 27.nci maddesinde belirtilen ücretleri, Maliye Bakanlığı’nca her yıl belirlenen yeniden değerleme oranını aşmamak üzere belirlemek, değiştirmek, tahsil etmek veya terkin etmek ve bunlarla ilgili usul ve esasları düzenlemek, kurumun yıllık bütçesini, gelir gider kesin hesabını, yıllık çalışma programını onamak, gerekirse bütçede hesaplar arasında aktarma yapmak veya gelir fazlasını talep halinde genel bütçeye devretmeye karar vermek,
Telekomünikasyon hizmetlerinin yürütülmesi ve altyapısının işletilmesi ile ilgili hususları ve ayrıca hem bu hizmetlerde hem de genel olarak telekomünikasyon sektöründe rekabete aykırı davranış, plan ve uygulamaları re'sen veya şikâyet üzerine incelemek; görev alanına giren konularda bilgi ve dokümanların sağlanmasını talep etmek,
Telekomünikasyon hizmetleri ve altyapısı ile ilgili yönetmeliklerin ve diğer genel idari işlemlerin yayınlanmasından önce ilgili tarafların kamuya açıklanacak olan ve üzerinde ilgili tarafların yorum yapabileceği görüşlerini bildirmesine imkân verebilmek için gerekli tedbirleri almak,
Tüketici menfaatlerinin korunması için gerekli tedbirleri almak,
Rekabet Kurumu'nun, telekomünikasyon sektörüne ilişkin olarak yapacağı inceleme ve tetkikler ile şirket birleşme ve devralmaları ile ilgili vereceği kararlar dahil olmak üzere vereceği tüm kararlarda, görüş bildirmek.